2016. augusztus 3., szerda

Jogsi szerzés 1. rész KRESZ + vlog

Két részben szeretném veletek megosztani a B kategóriás jogosítvánnyal kapcsolatos fontos dolgokat és a saját tapasztalataimat, véleményemet! Részletes leszek, tehát nem lesz rövid, de minden benne lesz, a videóban nem mindent mondtam el és inkább legyen írásban is meg! Első részben az elhatározástól és beiratkozástól az elméleti vizsgáig.

A bejegyzéshez tartozó vlogot itt nézhetitek meg:



Első körben az elhatározás a fontos! Szülessen meg benned, hogy szeretnéd, vezetni akarsz. Ne azért, hogy lenyomd a többieket, ne a menőzés miatt, abból van a legtöbb baleset és fizetheted is utána a bírságokat. Erre mondják azt, hogy azért érj meg hozzá, hiába a korhatár, ha az illető még nem éri fel a dolgot, hogy ez egy hatalmas felelősség, amit nem lehet tolni.

Nekem ez akkor jött el, amikor először beültem Miki autójába (pontosabban ő kért meg, hogy üljek be és ismerkedjek vele, mármint az autójával, később forgalomtól elzárt helyen pedig mentem is már pár kört lassan, erről később még meséltek :D ) akkor ott éreztem, hogy én ezt vezetni akarom, nem akarok örökké az anyósülésen ülni, át akarom ezt érezni, plusz munka szempontból is nyitási lehetőség. Mint, amikor először felülsz a lóra, eldől, hogy ez egy örök szerelem lesz vagy sem.
Ez fog végig motiválni, enélkül az első kanyarban, amikor valamit nem értesz, nehezebb, elmegy tőle a kedved, főleg nőként, amikor jön az első beszólás, hogy női sofőr leszel... Én is megkaptam, méghozzá a háziorvosomtól, hogy miért akarok szemüveges, alacsony nőként jogsit?! Ez először dühített, majd lett belőle egy csakazértis! Az ilyen ellenlábasok legyenek a hajtóerőd, illetve jusson eszedbe, hogy milyen krumpliknak is van, akkor neked simán menni fog és mutasd meg, hogy ügyes vagy és megszerzed!

Az első lépés pedig a hivatalos úton a jogsi felé, hogy keresel egy autósiskolát!
Nélkülük nem működik a dolog, ugyanis ők intézik a hivatalos dolgokat, tehát vizsgázni is általuk tudsz (nem működik sajnos az, hogy egyedül felkészülsz és jelentkezel vizsgára) és vezetni is, mert a hatósággal ők tudnak intézkedni.
Kérdezd körbe a barátokat, akik már elvégezték vagy már javában benne vannak, el tudják mondani, hogy milyen a suli, hogy haladnak, milyen a tanítás, az oktatók. Ne az árak alapján válassz, lehet a legdrágább is rossz (értsd: silány az oktatás, kiabál az oktató, ezzel max elveszik a kedved...), nem fogod attól még hamarabb megkapni, jobban tudni, mert többe kerül, nem tanulnak helyetted és az olcsó dolgoknál pedig általában máshol hozzák be az összeget (értsd: magadnak kell fizetni a gyakorló lehetőséget, pótórákat vetetnek veled, megbuksz többször...) A vélemények alapján válassz! Én Cegléd környékieknek jó szívvel ajánlom a Gyurmo autósiskolát!

FONTOS:
Az időzítés se mindegy mert:
16 és fél évesen jelentkezhetsz B kategóriás jogosítványra, ekkor kezdheted el a tanfolyamot.
16 + 9hónap-nál jelentkezhetsz KRESZ vizsgára. Addig nem, meg kell várni a betöltést és csak utána.
Betöltött 17. életév után jelentkezhetsz forgalmi vizsgára. Vezethetsz már, de vizsgára nem mehetsz addig.
Mindig pontos, személyazonosítón szereplő adatokat adj meg, mert a vizsgán megnézik őket és ha pl lemaradt a második neved, vagy egy betű a végéről, nincs vizsga! 

Az elméleti oktatás megkezdésének napjától számítva 9hónapon belül kell legalább egyszer KRESZ vizsgára jelentkezni, nem baj ha nem sikerül, de jelentkezni kell, 3hónap van a pótvizsgára, ha ez idő alatt sem sikerül, tehát 1 év lesz belőle, akkor ismételni kell a tanfolyamot is. Azért ez nem túl pénztárca barát.
A sikeres KRESZ vizsgától számítva pedig 2 év áll rendelkezésre, hogy letedd a forgalmit. Ha ebből kicsúszik valaki, akkor a tanfolyamot kell ismételni és a vizsgákat újra... Tehát teljesen elölről.

Nyáron kicsit terheltebbek a sulik, mert a legtöbb diák ekkor ér rá, de van, ahol ilyenkor több tanfolyam is indul. A vezetésnél szokott torlódás lenne ilyenkor sajnos.
Egy előnye van a téli jogsiszerzésnek: kisebb a terheltség és megtanulsz télen vezetni tutira, bár ez utóbbit a nyáron szerzett jogsival is megteheted, úgy hogy az első havas-esős-nyálkás időben kimész és ha lehet forgalomtól elzárt helyen gyakorolsz, máshogy nem is lehet.

Választhatsz két fajta oktatásból: tantermi vagy e-learning közül. Utóbbi drágább általában, mert teljes hozzáférést vásárolsz a tananyaghoz. Mindenki eldöntheti, hogy van-e ideje bejárni órákra (28óra a kötelező, 1 pedig a vizsga, a suli osztja el, hogy mikor hány óra van) vagy tud otthon tanulni. Én be akartam járni, mert szükségem van a hallott-látott verzióra, úgy már az 50%-a megvan. Ott az oktató mesél, mutogat, átrágja többször, kérdezhetsz, ami fontos, ne menj haza kétellyel! Nekem az otthoni, simán olvasva nem ment volna. Így intenzív oktatásra jelentkeztem, ami azt jelenti, hogy sűrűbben kell bejárni, tömörebb, de haladós. Így 7x4órára kellett bejárnom. Ez a 7 alkalmat 2 hétbe sűrítették be, de nagyon jó volt!
Július 14-én kezdtem, ez után 15, 18, 19, 21,22 és 25-én. Majd augusztus 2-án mentem vizsgázni.

Papírmeló és a piszkos anyagiak a következők

A teljes jogsi mindennel együtt (ha mindenből elsőre átmész, tehát a kötelező dolgokat teljesíted, nem veszel pótórát, nem buksz meg)  úgy 200.000Ft körül van. Ez nem egy összegben kerül kifizetésre, hanem részletekben kell vinni.

Az első költség az orvosi alkalmassági
Ez egységesen 7200Ft a háziorvosnál, két db-ot kapsz belőle, az egyiket jól tedd el! Na, de a menete azért doki függő. Az enyém még kukacoskodott is, volt így plusz költségem, a videóban részletesebben mesélek erről.
Itt a vizsgálat a következő: vérnyomásmérés, babos könyv, látásvizsgálat, reflexek. (megjegyzem: nem értem miért nem kell a kismotorra, hisz ő is ugyanúgy részt vesz a forgalomban, ugyanazok a jelzések vonatkoznak rá, ugyanúgy meg kellene pl különböztetnie a pirosat, magas vérnyomással lehet simán rosszul és elvágódik, jó eséllyel az autós elé, akit meghurcolnak emiatt, zárójel bezár)

Ha szemüveges vagy, mindenképpen úgy kérd, hogy szemüveg vagy kontaktlencse legyen!

Lehetőség van automataváltós autón vizsgázni , de ezzel kapsz egy korlátozást, hogy csak automataváltós autót vezethetsz, míg hagyományos, manuális sebességváltóval szervezz jogsival mindkettő fajtát vezetheted.

Ez után jön a beiratkozás: az elméleti oktatás ára fontos, és kell vinni az alkalmasságit, egy 8 általános vagy annál magasabb bizit, ezt elkérik, mert az eredetit kell a hatóságnak bemutatni.

Kapsz könyvet (nálunk letétesen ment, 3000Ft és a vizsgáig a tiéd, utána visszaadod és visszakapod a pénzt, van hozzá egy CD is, bár ez régi volt már, de a vizsga kinézetét legalább tudtuk így), barátkozz meg vele nagyon, mert ő lesz a legnagyobb segítséged! Ugyanis a könyvből bármit kérdezhetnek a vizsgán, forgatni kell rendesen. Én a 2015-ös Kotra féléből tanultam, a szövege kitűnően érthető, jól magyaráz, jók a képek. 

Minden fontos dolgot elmondanak, én csak a tantermiről tudok mesélni, szóval ez lehet nem vonatkozik az otthonira.

Az iskola saját oktatási ütemben és stílusban megy a dolog, érdemes jegyzetelni, mert megragad és van, ami nem egyértelmű, jól jön a tanuláskor. Én azt tudom tanácsolni, hogy ha túl vagytok egy részen, otthon frissen olvasd el azt, gyakorolj a lehetőségeken, hogy megmaradjon, letapadjon egyből a tudás.

A vége felé el kell döntened, hogy mikor szeretnél vizsgázni, én a legelső időpontot választottam, mert az 1,5hétre volt az utolsó alkalomtól, elégnek éreztem, ugyanis én az a fajta vagyok, aki ha túl sok ideje marad, akkor nyünnyög, túlagyal. Persze a többi általában később van 1-2héttel, de érdemes egy bukást kalkulálni, hogy akkor még beleférj egy másikba, mert sajnos az időpontok gyorsan megtelnek, iszonyat terhelt ez (ezért sem működne a rémhíres újravizsgáztatás, akinek még nincs az se jut el hamar vizsgára...)

A család tudását sose vedd figyelembe, volt a KRESZ-ben változás az elmúlt évek alatt, megkopott a tudásuk, tehát ne jegyezd meg, amit mondanak. A könyv a mérvadó! Persze a valóságban mindenki tudja, hogy az elsőbbség az annak jár, akinek megadják, nem úgy ahogy az le van írva és kéne... :D

Én az E-titán rendszerébe kaptam hozzáférést a vizsgafelkészítőhöz (nem ugyanaz, mint a tananyag!) és ott tudtam témakörönként tesztelni a tudásom, amikor pedig már elegendő volt akkor próbatesztet csinálni. Kitűnő dolog! 100%-os az egyezése a vizsgán előforduló kérdésekkel. 11.000 kérdésből áll jelenleg a bázis és ebből a vizsgán 55 random jön. Ezért magasabb a bukási arány, mert ez rengeteg, tuti belefutsz olyanba, amit még nem láttál és akkor a tudást kell elővenni, ha a szabályt nem tudod, a kérdést is buktad. Minél többet gyakorolsz, annál többel találkozol, annál jobb eséllyel indulsz a vizsgán, hogy azt már láttad.

Az E-titánnál figyelni kell, mert az első belépéstől indul egy számláló, ami ketyeg, számolja vissza a napokat, amennyit vettél, akkor is ha nem léptél be. Ha 30-at akkor 30napon múlva lejár (én a kalkulált bukás és azt követő vizsgára való készülést számítottam bele, hogy ha nem sikerül, akkor addig még tudok gyakorolni, úgy léptem be először), ezen kívül még a nap mellé van óraszám. Én 24órát kaptam 30nap alatt. Ez a fent töltött időt méri, ezért mindig figyelni kell a kilépésre, ha pl jön valaki, elmész enni, értékes idő. Összesen 8órát használtam el belőle, ez alatt aktívan tanultam vele. A végére a bejárás, haladás 100% volt, tehát minden témában megfordultam, 99%-os eredménnyel, ami azt jelenti hogy kevés tesztet rontottam el a végén már. Az elején ezek a számok lényegesen kisebbek. :)

A vizsgáról mit kell tudni
4600Ft a vizsgadíj, a kijelölt helyen van (KPM)  6nappal a vizsga időpontja előtt még le lehet mondani, de utána már nem, kizárólag orvosi igazolással lehet nem elmenni rá, úgy, hogy visszakapod a pénzt, különben buktad... Tehát nem jó dolog nem megjelenni. Sima utcai ruhába kell menni, személyi kell és ha van akkor korábbi jogsi legyen nálad és ne késs különben nem engednek be. Név szerint felsorakoztatnak, utána egyesével személyazonosság ellenőrzés: elveszik a személyit és meg kell mondanod, hogy hol és mikor születtél, hogy hívják édesanyádat. (bár vizsgahelyzetben ez vicces, hisz van, aki a saját nemét se tudja kb. :D ) Nem csak azok lesznek ott, akikkel tanultál, hanem korábban sikertelen vizsgát tettek, más suliból is, más kategóriából is (akár M-es kismotorosok, de lehet C+E is) ő más kérdéseket kap, a gép mindent tud.

Utána a kijelölt géphez kell ülni. Középen vannak padok, arra kell a cuccodat letenni, telefont ki kell kapcsolni, mert zavarja a gépeket és bűncselekmény a kép, hang vagy videofelvétel, csúnyán büntetnek érte. Csak te, a személyid és esetleg a melegre való tekintettel innivaló lehet a gépnél, semmi más!
 
75pontból 65-öt kell megszerezni, teljesen mindegy, hogy 65-tel vagy 75-tel mész át, a lényeg, hogy 65pont kell minimum. A képes kérdések 3pontot érnek, a többi 1pontot. Képesekből könnyű bukást összeszedni, de sok kicsiből is lehet!
Ez egy 55perces számítógépes vizsga már, amit érintőképernyős monitoron kell teljesíteni. 55kérdésre kell válaszolni, 1 perc áll rendelkezésre minden kérdésre (megsúgom bőven elég rá!) utána, ha nem jelölsz semmit, akkor eltűnik és 0pontos.Van 2 próbakérdés, amire mindegy mit nyomsz, ezzel fogod tudni, hogy mennyire kell nyomni és meddig, milyenek lesznek a továbbiak. A vizsgabiztos indítja a kérdéseket és mindenki más 55-öt kap! Hiába látod az előtted ülőt, nem segítség.
 Javítani se lehet, mert amint rányomsz, elmegy és számításba megy. Lehet skippelni, azt a végén visszakapod újra, de az óra ugyanonnan ketyeg, tehát ha 40mp-nél továbblépteted, akkor 40mp-ed lesz rá továbbra is! Van benne mozgóképes, ez egy pici belső videó, amit végig kell nézni, mert akkor látod, hogy mi a válasz, nem szabad korán rányomni, mert láttál valamit, az utolsó mp-ekben változik meg pl fordul a rendőr. Érintéshang van a gépen és ez 15embernél egy teremben, kicsit idegesítő először, de az 5.kérdés körül nem is fogod hallani. :) Nagyon fontos, hogy olvasd el a kérdést, ha kell 2x és a válaszokat is, gondold át és úgy nyomj választ. Később hiába mondod, hogy tudtad.
Azonnal megtudod az eredményed, ott lesz pirossal ha 65pont alatt vagy és zölddel ha 65pont felett. Megnézheted mit hibáztál. A vizsgabiztos látja és int, hogy gyere aláírni.  A neved mellett lesz egy I (ismételni) vagy M (megfelelt). Ez után kimehetsz és minket ott várt az oktató, akinek sikerült azzal a vezetési kartont írták meg, hogy kihez akar menni, akinek nem sikerült, azt beírta új időpontba. Így célszerű a vizsgára vinni a 4600Ft-ot, hogy azonnal le tudjon jelenteni újra, ha úgy alakul. Ekkor lehet a könyvet is visszaadni és visszaadják a 3000Ft-ot.

Én a vizsga előtti hétvégén 2napra lebetegedtem, lázam volt, sőt el is vágtam a kezem! Azt hittem ilyen nincs, gondolhatjátok.
Aztán az augusztus 2. kedd reggel úgy nézett ki, hogy reggel 7.15-re megérkeztem, összegyűltünk a folyosón, voltak ismeretlenek, megjött az oktatónk is, 30-kor névsor és felsorakozás, ajtón egyesével mentünk be, adatok egyeztetése, a 7-es géphez kellett ülnöm (ez a szerencseszámom), mindent elmondott a vizsgabiztos és 7.45-kor elindultak a kérdések. 7.58-kor végeztem. 71ponttal mentem át. 1-2percet ültem még a gépnél, amikor intett a biztos, hogy menjek aláírni, gratulált. Hát komolyan úgy remegett a kezem, hogy először alig nyomtam rá a papírra a tollat :D Ott volt a M betű a nevem mellett!! Kimentem és utánam jött egy másik lány is, akivel már összebarátkoztunk (igen, itt lehet barátokat szerezni amúgy) az oktatónk aranyos volt, örült és megírtuk a vezetési kartont, hogy mikortól érek rá, akkor fog az oktató keresni. Annyira boldogan jöttem haza, hogy sikerült, igen, megvan! 2,5 hét alatt meg lehet szerezni! A siker a tanulás, a gyakorlás és a helyzetek felismerése, átgondolása, a tudás alkalmazása. A valóságban is ezt kell tenned, csak gyorsabban, ott nincs 1 perc se.

A következő részben majd az elsősegélyről írok, amit már elkezdtem, nemsokára abból vizsgázok és utána kezdek vezetni! :)

Ha van kedvetek, írjatok a saját jogsi szerzésetekről, akár régen, akár most, vagy ha még nem, akkor remélem tudtam hozzá hasznos infóval esetleg kedvcsinálóval szolgálni! :)

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Köszönöm, ha megosztod velem a véleményedet/észrevételedet!
FIGYELEM: technikai okok miatt nem tudok közvetlen választ írni, ezért pipáljátok ki az "értesítést kérek" lehetőséget, így kaptok értesítést a válaszomról!

Üzemeltető: Blogger.

© Nóra tükre, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena